Borst Bloembollen maakt gebruik van de diensten van LTO Arbeidskracht om zorgverzekeringen te regelen voor buitenlandse werknemers die tijdelijk in Nederland verblijven. Voor Borst Bloembollen hoort dit bij goed werkgeverschap. En dat is niet alleen een kwestie van goed fatsoen, stelt Linda Dekker.
Zorgverzekering via LTO Arbeidskracht
Jaarlijks zijn in de Nederlandse land- en tuinbouw tienduizenden seizoenarbeiders aan het werk. Vaak zijn ze afkomstig uit het buitenland. Buitenlandse arbeiders zijn verplicht een Nederlandse zorgverzekering af te sluiten als ze in Nederland komen werken.
Voor buitenlandse arbeiders is het niet vanzelfsprekend om een zorgverzekering af te sluiten. Ze zijn veelal niet bekend met deze verplichting. Om te voorkomen dat werknemers een boete krijgen en onverzekerd aan de slag gaan, ondersteunen werkgevers hun seizoenskracht bij het afsluiten van een Nederlandse zorgverzekering. Steeds meer bedrijven maken hierbij gebruik van de diensten van LTO Arbeidskracht.
Een van deze bedrijven is Borst Bloembollen. ‘Bij het kweken en broeien van bollen hebben we enkele periodes per jaar waarin we veel arbeid nodig hebben. Dat gaat onder meer om werkzaamheden tijdens de oogst- en verwerkingsperiode juni en juli, en in de wintermaanden het broeien van de bollen in de broeierij’, vertelt Linda Dekker. Zij verzorgt de personeelszaken bij Borst Bloembollen.
‘Tijdens deze arbeidspieken schakelen we seizoenarbeiders in. Bij ons bedrijf werken we veel met Poolse medewerkers.’
Voor Dekker is het een vanzelfsprekendheid om gebruik te maken van de diensten van LTO Arbeidskracht bij het regelen van zorgverzekeringen voor de buitenlandse seizoenkrachten.
‘Toen ik hier bijna zeven jaar geleden in dienst trad, wees het bedrijf dat de salarisadministratie verzorgt, me op de goede reputatie van LTO Arbeidskracht. Door een groot aantal opdrachtgevers in de agrarische sector heeft LTO Arbeidskracht veel kennis, kunde en ervaring kunnen ontwikkelen. Ook bij Borst Bloembollen maken we daar graag gebruik van’, aldus Dekker.
Korte lijnen
Dekker wijst op de duidelijke en snelle communicatie via mail, telefoon, website en nieuwsbrief. ‘Ook de korte lijn met de Werkgeverslijn is een pluspunt van LTO Arbeidskracht. En verder vind ik het prettig dat er weinig wisselingen van contactpersonen zijn.’
Waarom bekommert Borst Bloembollen zich om de zorgverzekering van werknemers? ‘Wij zien dat als onderdeel van goed werkgeverschap. Buitenlandse seizoenarbeiders spreken vaak geen Nederlands en nauwelijks Engels. Alleen al door die taalbarrière kan het regelen van een zorgverzekering voor hen heel lastig zijn’, weet Dekker. ‘Als wij hen dat uit handen kunnen nemen, helpen we onze werknemers en weten we ook zeker dat ze verzekerd zijn in gevallen waarin ze een zorgverzekering nodig hebben.’
Volgens haar is goed werkgeverschap niet alleen een kwestie van fatsoen. ‘Goed werkgeverschap straal je uit op je werknemers, en dat zorgt voor spiegelgedrag van werknemers richting werkgever’, stelt ze.
‘Tevreden werknemers leveren de werkgever veel op. Dat kan zich onder meer uiten in een hogere productiviteit, lager ziekteverzuim en seizoenarbeiders die een volgend seizoen ook weer bij je willen werken. Mensen die we al kennen, hebben we graag. Goed werkgeverschap stimuleert ook mond-tot-mondreclame bij het werven van nieuwe seizoenarbeiders.’
Vaste werkwijze
Dekker legt uit dat ze een vaste werkwijze heeft bij de indiensttreding van nieuwe seizoenarbeiders. ‘We informeren of ze zelf een zorgverzekering geregeld hebben. Een enkele keer is dat het geval, maar meestal niet. In het merendeel van de gevallen helpen we bij het afsluiten van een zorgverzekering’, legt ze uit.
‘Voor ons als klant van LTO Arbeidskracht, kost dat weinig moeite. Via de portal van LTO kost het minder dan vijf minuten per werknemer om een verzekering af te sluiten. Ook het declareren van zorgfacturen is in no-time geregeld en leidt tot een nette afhandeling. Als je vragen stelt, krijg je bij LTO Arbeidskracht altijd binnen 24 uur een reactie.’
Triest ongeval
Twee jaar geleden onderstreepte een triest ongeval hoe belangrijk een goede zorgverzekering is. Vier Poolse medewerkers van Borst Bloembollen kwamen om het leven toen ze na het werk met hun auto te water raakten. Dekker: ‘We hebben meteen contact gezocht met LTO Arbeidskracht. In nauwe samenwerking met HollandZorg is de repatriëring van de omgekomen medewerkers geregeld. LTO Arbeidskracht nam ons daarmee werk uit handen; werk waarop je niet zit te wachten onder zulke trieste omstandigheden.’
Ze concludeert dat een actieve houding van de werkgever door bij indiensttreding van een arbeidsmigrant een zorgverzekering af te sluiten, ervoor kan zorgen dat er naderhand geen onaangename verrassingen ontstaan. ‘Regel het goed voor zowel werknemer als werkgever. En als je dat doet via LTO Arbeidskracht hoeft het niet veel tijd te kosten en hou je als werkgever het overzicht.’
Bron: Nieuwe Oogst