28% van de Nederlandse werkenden staat open voor een carrière in de land- en tuinbouw. Het afwisselende werk, werk in verbinding met de natuur en de maatschappelijke betekenis van het werk zijn de belangrijkste redenen waarom deze mensen de land- en tuinbouw zien zitten als werkgever. Dit blijkt uit onderzoek onder 1.268 werkende Nederlanders.
Opvallend is dat het grootste deel van de respondenten totaal geen beeld heeft bij werken in de land- en tuinbouw maar wel een positieve grondhouding heeft. Een ander duidelijke uitkomst is dat een groot deel van de respondenten slechte arbeidsvoorwaarden verwacht in deze sector. Voor werkgevers hebben we de volgende concrete inzichten op een rij gezet waar u nu al uw voordeel mee kunt doen.
1. Wees helder over arbeidsvoorwaarden
Mensen verwachten dat u als werknemer in de land- en tuinbouw slecht verdient. Is dat zo? Wees hier transparant over in de vacature. Benoem concreet een salarisindicatie in de vacature-omschrijving zodat u ze kunt verrassen. Benoem ook secundaire arbeidsvoorwaarden zoals opleidingsmogelijkheden, reiskostenvergoedingen maar ook zaken die gaan over de waardering van u werknemers zoals extra beloningen of personeelsuitjes.
2. Geef een duidelijk beeld van de functie
De meerderheid van de Nederlandse beroepsbevolking heeft geen duidelijk beeld van de land- en tuinbouw. Gebruik de vacature en/of website voor het toelichten van uw bedrijf en omschrijf de werkzaamheden. Hoe ziet een werkdag er bijvoorbeeld uit? Heeft u foto’s of een video van uw bedrijf? Mensen van buiten de sector kunnen zich hier zelf geen voorstelling bij maken.
3. Speel in op verbinding met de natuur
Veel werkenden geven aan dat ze buiten werken en werken in verbinding met de natuur en/of dieren een aantrekkelijke kant vinden van de land- en tuinbouw. Benoem dit als een positieve kant van het werk in uw vacatureteksten. Benoem ook duidelijk in uw vacature of het werk buiten of (gedeeltelijk) binnen plaatsvindt. Zo geeft u de kandidaat de juiste verwachting als hij/zij solliciteert.
4. Speel in op werk met maatschappelijke betekenis
Vooral mensen met hoger opleidingsniveau geven aan dat werken in de land- en tuinbouw hen aanspreekt omdat het werk maatschappelijke waarde heeft. Hier kunt u op inspelen in vacatureteksten voor kaderfuncties zoals HR, administratie, sales en leidinggevende functies.
5. Geef een duidelijk beeld van de werk-privébalans
Werkzoekenden verwachten dat werknemers in de land- en tuinbouw lange dagen maken en geen goede werk-privébalans hebben. Benoem de balans in uw vacature. Geef bijvoorbeeld aan als er piekmomenten zijn in het jaar of leg in de functieomschrijving juist de nadruk op het feit dat werknemers op tijd klaar zijn en bijvoorbeeld niet hoeven te werken op zaterdag. Is de functie ook uit te voeren voor parttimers, scholieren of bijvoorbeeld onder schooltijd? Benoem dit zeker.
Bron: Werkgeverslijn