Het afgelopen jaar was het al merkbaar: de werkgeversmarkt is aan het veranderen in een werknemersmarkt. Werkzoekenden hebben meer opties door de krapte op de arbeidsmarkt. Hoe zorgt u er in 2018 voor dat ze voor ú kiezen? Door te focussen op de werkbeleving van de werknemer. Lees hier vijf trends op de arbeidsmarkt in 2018.
1. De employee journey
Niet alleen klanten leggen een journey af bij uw bedrijf, ook werknemers. Kijk naar uw werknemers alsof het uw klanten zijn. Hoe ervaren ze uw bedrijf? En wat kunt u doen om het hen zo prettig mogelijk te maken?
Nieuwe talenten beginnen hun reis bij hun recruitment en eindigen hem bij hun eventuele vertrek. Bedenk daarbij dat bij het aantrekken van dat nieuwe talent de eerste indruk van de organisatie natuurlijk heel belangrijk is, zo niet beslissend: You never get a second chance to make a first impression.
2. Creëer betrokkenheid
Het moment dat een werknemer vertrekt wilt u – over het algemeen – voorkomen, of in ieder geval zo lang mogelijk uitstellen. Kennis en vaardigheden wilt u immers niet zomaar laten gaan.
Creëer daarom betrokkenheid bij uw personeel. Investeer in zaken als managementstijl en ontwikkelkansen. Laat talenten brede ervaringen opdoen, neem hen mee in werkprocessen en hou ze op de hoogte van ontwikkelingen binnen de organisatie.
3. Coaching
Dat coaching een positief effect heeft is bekend, maar het belang ervan wordt groter in 2018. Waarom? Omdat het verbeteren van prestaties de aandacht heeft. Enerzijds gebeurt dit door digitalisering, anderzijds zijn menselijke prestaties natuurlijk te verbeteren. Werknemers moeten bijvoorbeeld leren zich aan te passen aan die digitalisering. Uw werknemers coachen – nieuw én huidig talent-, is ook een manier om hun betrokkenheid te vergroten.
4. Geef extra beloning op maat
Toon waardering en creëer beleving is een belangrijk motto in 2018. Met goede salarissen, gezonde lunches en extra financiële beloningen trekt u nieuw talent niet altijd meer over de streep. En bestaande werknemers zijn er niet meer van onder de indruk. Het is de standaard: anderen doen het ook.
Wat kunt u dan wel doen? Ga op zoek naar de behoeftes van uw (potentiële) werknemers. Wat willen ze? Wat kunt u hen bieden waarmee ze echt geholpen zijn? Dat is maatwerk. De een wil een opleiding, de ander een sportabonnement. Wees creatief.
5. Vast of flex?
Veel bedrijven zoeken naar de balans tussen vaste en flexibele werknemers. Het werkbelevingsonderzoek van Integron concludeert dat het antwoord daarop nog niet is gevonden.
Maar, geeft het onderzoek aan, om snel te kunnen inspelen op de dynamiek van de arbeidsmarkt, heeft een ideale organisatie tegenwoordig naast vaste werknemers een flexibele schil. Veel ondernemers kiezen daarvoor. Met flexibel personeel haalt u bijvoorbeeld specifieke kennis in huis, of vangt u tijdelijke pieken en ziekte op.
Die flexibiliteit kan bestaan uit flexwerkers in dienst, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt. U behandelt hen juridisch gezien en qua salaris hetzelfde als vaste werknemers. Dit brengt arbeidsrechtelijke verplichtingen en risico’s met zich mee. Wilt u daar een oplossing voor? Zet hen op onze payroll. Wij nemen u de risico’s en verplichtingen uit handen.
Kortom: Wat blijkt uit deze trends?
In 2018 gaat het erom hoe uw werknemers hun werk beleven. Bekijk uw bedrijf door hun ogen om te beoordelen wat u moet doen om hen te krijgen én te houden.
Bron: Nedflex